vrijdag 22 juli 2011

Breirol Patroon #1 De muizentandjes


En nu in het echie..

Het zal er wel bijhoren, de startprobleempjes bij mij. Ik ben niet zo gauw tevreden merk ik.
Vanaf maandag al in de weer met de breirol. Maar nu gaan we dan voor het echie. Ik heb een mooie kleur gevonden in een mooi katoentje. Geen Durable maar (Annell cotton 8) De kleur: een zachte licht zalm oranje roze. Het is lekker zacht om mee te breien. De eerste patroontjes heb ik niet anders gedaan, alleen heb ik nu een extra kantsteek aan elke zijde van het werk. De laatste steek haal ik af om het omkrullen te voorkomen. Dat houd in dat ik 2 steken minder heb voor het patroongedeelte.

Voor elk patroontje start ik een nieuw bericht dat lijkt me makkelijker zoeken, ook voor mezelf.


Het begin + Patroon # 1 (muizentandje) + tussenrand #1



Opzetten 50 steken, Laat hierbij een wat langere draad aan het einde over, om later het randje mee om te zomen.

Toer 1: 4 KS, 42 R, 4 KS, (KS is kantsteek)
Toer 2: 4 KS, 42 A, 4 KS,

Brei op deze manier 8 naalden in tricotsteek. (dit is het randje wat je later omzoomt).

Toer 9: 4 KS, 2 R, *1 Omslag, 2 R samenbreien* tussen de * herhalen en eindigen met 2 R, 4 KS,
Toer 10: 4 KS, Brei alle steken averechts ook de omslagen, 4KS
Toer 11 t/m 24: Brei nu verder in tricotsteek inclusief de kantsteken.

Dit blanco stukje is bedoeld om er initialen op te mazen. Als je dat niet wilt kan je dan natuurlijk overslaan.

Ik heb dus besloten om de patroontjes die ik gebruik voor mijn breirol toch te plaatsen, omdat het vaak gaat om bestaande patroontjes die je her en der in boekjes en of handwerktijdschriften vind. De patroontjes van mijn moeder wil ik erin verwerken. Dus dat copyright verhaal vind ik een beetje achterhaald, want het komt altijd ergens anders vandaan. Ik pas de patroontjes aan op mijn eigen breirol, wel zet ik eerlijk de vermelding erbij waar ik het vandaan heb gehaald.


Muizentandjes



De Muizentandjes is een breisteek wat wordt gebruikt om randjes mooi af te werken, bij breirollen zie je dat dus, maar ook aan de bovenkant van sokken werd dat vroeger veel gedaan, of aan de onderkant van een truitje, of bij een boordje aan de hals. zoals hier goed te zien (afbeeldingen google)




Het tussenstukje: Gaatjespatroon




Tussen elk patroontje in brei ik een tussenstukje, ik denk dat ik er verschillende ga doen, dus ik noem dit Tussenpatroon 1:

Toer 1: 4 KS, 42 R, 4 KS
Toer 2: 4 KS, 42 A, 4 KS
Toer 3: 4 KS, 2R, *1 Omslag, 2 R samenbreien* tussen de * herhalen en eindigen met 2 R, 4 KS,
Toer 4: 4 KS, Brei alle steken averechts ook de omslagen, 4 KS
Toer 5: 4 KS, 42 R, 4 KS
Toer 6: 4 KS, 42 A, 4 KS


De kantsteken:


De kantsteken zijn bedoeld om het werk recht te houden, bij de sampler M is dat niet gedaan omdat het origineel zo was. maar het krult wel heel erg om.
Vaak zie je een ribbelsteek, maar ook een gerstenkorrel kan worden gebruikt.
Ik denk dat je er niet helemaal aan ontkomt, maar het zal een stuk minder zijn.
Voor mijn breirol brei ik dus de 4 eerste en de laatste 4 steken averechts. Hierdoor ontstaat een ribbelpatroon. Hou er dus rekening mee dat je die steken kwijt bent voor je patroongedeelte.



Dit was het weer. mocht je een foutje ontdekken of iets onduidelijk zijn, laat het me dan weten dan pas ik het aan. Volgende patroontje is het hartjespatroon.





**************************************************

4 opmerkingen:

Elizabeth zei

Wow..., Petra wat een lang en interessant stuk heb je geplaatst!
Ik ben ook helemaal in de ban, hoor..
Lekker dat je nu katoen naar je zin hebt kunnen vinden, anders is het zonde van al je werk.
Ik ga de patronen van Fleur kopen, heb al contact gehad met haar.
Ik gluur links en rechts en natuurlijk extra goed bij jou en dan rolt mijn eigen rol er t.z.t. wel uit!
Ik vind het hartstikke leuk om je te volgen. Fijn weekend !

Groetjes, Elizabeth

Ingrid zei

Wat leg je dat heerlijk duidelijk uit!
Ik schrijf het zo over en ga ook beginnen aan mijn breirol (de 1ste)
Vind je het erg als ik wat patroontjes van je overneem?
Groetjes Ingrid.

Ingrid zei

Die muizentandjes is bij mij voor de allereerste keer prima gelukt!
Nu wil ik het nog een keer doen maar ik krijg het niet meer voor elkaar....
Als je 2 steken recht samenbreit moet je voorrangs insteken of achterlangs?

Groetjes Ingrid

petronille zei

Mag ik wat van je beschrijvingen overnemen? Ik wil graag bij het breicafé een inleiding tot ajourbreien geven. Met vierkantjes voor een kussen of een breirol. Maar net wat de breisters willen. Ik heb ook wat patroontjes uit een paar oude boeken van mijn moeder. Je legt het heel duidelijk uit. Dankjewel.