maandag 25 juli 2011

Breirol Patroon #5 Schuine Ajour Rijtjes


Waar gebruik je een breirol voor werd er gevraagd, eigenlijk nergens voor. Je kun je afvragen of het dan wel nut heeft om zoiets te maken. Dat is een ieder voor zich. Het is van vroeger toen meisjes op school dit als een proeflapje maakte, een pronkrol zo wordt het ook wel genoemd, of een stekenlap. Eigenlijk bedoeld om de verschillende steken te leren breien. Voor mij is breien meer een ontspanning, maar tevens vind ik het ook heerlijk om de verschillende patroontjes of steken uit te proberen. Je kan je breirol natuurlijk waneer hij af is in de huiskamer op een mooi plekje leggen ter decoratie. Waarom ook niet. Dat zal waarschijnlijk hier wel gaan gebeuren.

Inmiddels is Elizabeth (Busy Bessie) ook begonnen aan haar breirol. Ieder op zijn eigen manier, Des te leuker is het nu, we kunnen elkaars patroontjes "pikken" uitwisselen dan, hihi. Dian was er al veel eerder aan begonnen en ik hoop dat er nog meer bijkomen en dat we maar vele, vele, vele, meters mogen breien... Dan gaan we Tokyo echt wel halen Elizzabeth ;-)

En nu patroon 5 De schuine Ajour Rijtjes.



Het was even puzzelen om dit patroontje goed binnen de 42 steken die ik heb te plaatsen.
Het patroongedeelte gaat over 7 steken over een totaal van 8 toeren. Het patroontje komt oorspronkelijk van de Sampler M. Alleen heb ik het anders moeten verdelen.

Je begint aan de voorkant van je werk met een rechte naald (tussen haakjes de kantsteken)
heb je er meer of minder moet je dat zelf even aanpassen op je eigen breirol.

afkortingen voor dit patroon

KS = kantsteek
A = averechts
O = omslag
1RO = 1 steek afhalen, 1steek recht breien, vervolges de afgehaalde steek over de gebreide steek heenhalen
R = rechts

Toer 1: (4ks)2a,1o,1ro ,3r (Dit 6x herhalen)(4ks)
Toer 2,4,6,8: Dus alle teruggaande naalden (4ks) 5a, 2r (dit 6 keer herhalen) (4ks)
toer 3: (4ks) 2a,1r,1o,1ro,2r (Dit 6x herhalen)(4ks)
toer 5: (4ks) 2a,2r,1o,1ro,1r (dit 6 keer herhalen(4ks)
toer 7: (4ks) 2a 3r 1o 1ro (dit 6 keer herhalen)

Vervolgens een ander tussenpatroontje #3


1 nld recht
3 nld in gerstenkorrel, afwisselend 1 recht, 1 averechts
1 nld recht
1 nld averechts om weer aan de voorkant van je werk te beginnen.

Voor patroon 6 duik ik in de breibijbel... Ik zag vierkantjes? en nog veel meer vierkantjes ?

Tot dan!!!


Het lijkt nu nog een worstebroodje of een loempia hahaha

5 opmerkingen:

by Ieke zei

Ik vind 'm zo leuk!

Ik ga gewoon een haak rol maken. Zou dat ook kunnen?

Thea zei

Ik lust allebei ;-)
Leuk hoor zo'n breirol, inspirerend om te zien wat voor patroontjes je weer weet te vinden.

Groetjes Thea

Elizabeth zei

O, wat een leukerdje is dit patroontje! Ik houd enorm van ajourpatroontjes, en doe ze om en om met wat anders...
'k Heb 10 bollen katoen gehaald; het gaat best hard. Ik doe ruim 3 patronen met een bolletje..

Hetty zei

Ik zag jou staan bij Elizabeth,ik ben gelijk maar even volger geworden.
Ook al zo'n mooie breirol die jij maakt.
Veel plezier er verder mee.
Groetjes Hetty.

Ben Licher zei

Mijn oma maakte breirollen en legde die op de grond voor deurplinten zodat het niet tochtte.