maandag 18 juli 2011

Maandag 18 Juli Het begin van een breirol

Peetjes Breirol



Voor de 3e keer haal ik mijn breiwerkje uit en ben ik vooral nog zoekende hoe ik wil beginnen met mijn breirol. Vele patroontjes en breirol logjes heb ik inmiddels al gezien de laatste week. Lees ik vol bewondering de ervaringen en vooral het doorzettingsvermogen van andere breirol breisters. Ik wil dus ook een breirol of pronklap gaan maken. Maar daarnaast leek me leuk om mijn eigen ervaringen op te schrijven en daar een hele blog aan toe te wijden. Voor alle duidelijkheid, ik plaats geen complete patroontjes, en dit is ook geen KAL. De patroontjes die ik gebruik zullen al bestaan en her en der vandaan gehaald worden. Alleen worden ze aangepast voor mijn eigen breirol. Wel plaats ik het linkje van het desbetreffende patroontje en schrijf ik voor mezelf de patroontjes netjes op in een schriftje.



Ik was inmiddels lid geworden van een yahoo group, waar je een aantal jaren geleden (2006) mee kon doen aan een Kal(Knit Along) en de sampler M kon breien. later Sampler CM.. Dit is een replica van een oude bestaande breirol. De patroontjes zijn nog steeds beschikbaar. Je kan ook nog steeds lid worden maar het is een beetje stil geworden daar.
In de eerste instantie was dat ook mijn opzet om die breirol te gaan breien. Maar ik begon te twijfelen want wil ik wel eenzelfde breien, is het niet veel leuker om mijn eigen weg daar in te volgen. Ja dus! en nu na 3 keer uithalen ben ik eruit. Ik begin gewoon en zie wel hoe het wordt en waar ik eindig. De patroontjes van Sampler M zullen ongetwijfeld worden verwerkt in mijn eigen breirol, alleen niet in die volgorde, verder heb ik nog wat andere blogs gezien met leuke patroontjes, is er nog zoiets al een Breibijbel. Er zijn voorbeelden genoeg te vinden dus.


Het begin:


Dat ik met een muizentandje wil beginnen is al duidelijk. Dat geeft een mooi randje aan de onderkant. Met hoeveel steken begin je dan ? vraag ik mezelf af. Ik was met 46 opzet steken begonnen volgens het voorbeeld van sampler M. Maar dat hoeft niet persé Ik kan dit zelf bepalen. Makkelijk is wel om met een even getal (dus deelbaar door 2)te beginnen. En omdat ik 50 ben, zet ik dus 50 steken op. Je kan later je steken ook een beetje aanpassen waneer het patroontje er om vraagt. Omdat het gebruikelijk is om De initialen van je naam erop te zetten wil ik dat ook gaan doen. Maar ik ga ze erop mazen, want dat is ook een techniek wat bij breien hoort, dus het eerste begin brei ik blanco. De letters moet ik nog opoeken.
Verder zal hier en daar de breirol een beetje worden opgepimpt.



Ik heb hier 4 bolletjes mooie witte durable glanskatoen Nr10. voor breinaalden nr 2 of 2.5
Bij de Sampler M geven ze zelfs het advies om met ongebleekte katoen nr 12 en nld 1,5 te breien. Maar dat vind ik wel erg fijntjes. En deze katoen heb ik nu liggen. Ik brei met breipenen nr 2. en dat is op zich al een fijn werkje. Vele breisters gebruiken ook een rondbreinaald. Ik heb er wel één maar kan er absoluut niet mee omgaan. In de lucht breien dat vind ik maar niets. Ik heb gewoon houvast nodig en de rechter breipen hangt altijd tussen mijn armen.


Dus ik brei met nu mijn setje kromme naalden waar ik al een aantal sokken mee heb gebreid. Voor de zijkanten brei ik elke 3 eerste en 3 laatste steken in een ribbelsteek. De laatste steek haal ik af (zoals bij een kantsteek) maar dan aan het einde van de naald. Dit heb ik ergens gelezen. Op deze manier hoop ik dat het breiwerkje mooi recht blijft en niet aan de zijkanten gaat lubberen.



Mijn breirol begint zoals vele breirollen beginnen met: Het welbekende Muizentandje

Met 50 steken op de naald gezet. brei ik de eerste 8 pennen in tricotsteek - dan een toer met gaatjes (1 omslag en 2 steken recht samenbreien) dit herhaal je tot aan het einde van de naald. en daarna brei je weer verder in tricotsteek tot een bepaalde lengte. (ik denk 25 naalden). Bij de opzet laat je een langere draad achter om het stukje zo om te zomen zodat je een mooi randje onderaan krijgt. Dit zijn de Muizentandjes....Dus zover ben ik er al uit.





Inmiddels ben ik al een stukje verder gevorderd en laat ik hier zien hoe het begin eruit ziet.
Er zijn nu 25 naalden boven de toer met gaatjes gebreid, maar ik ga nog even door tot aan de 30, want ik vind het wat te smal.
De volgende update van mijn breirol zal met het 2e patroon zijn.
Tot Dan ...Lieve groetjes, Petra

5 opmerkingen:

Marjo zei

Ik heb een rare vraag ...wat is nu precies een 'breirol' ??
een lang stuk gebreid met allemaal verschillende patroontjes of ..??

Marjo

Marjo zei

Ik heb ff gegoogled en afbeeldingen gezien..wel heel mooi,maar ik ben niet zo 'breierig' meer aangelegd als vroeger ...liever haken ...

Maar wel mooi!

Marjo

Anoniem zei

Het begin is er je hebt al muizen- tandjes, doe het maar lekker op je gevoel, succes en veel plezier.

Elizabeth zei

Ja,je bent een echte breifan.., dat heb ik al gemerkt! Wat leuk joh, een tweede blog..
Ik vond een tijd terug een leuk stukje over de breirol, zie http://berthi.web-log.nl/berthi/2009/05/de-breilap-of-b.html
Nou, ik vind het hartstikke leuk om je hier ook te volgen, ik hoop op veel breirolpraatjes!

Groetjes, Elizabeth

Thea zei

Ik weet ook niet precies wat een breirol is, maar ik ga je 2e blogje gewoon volgen en dan zie ik het vanzelf. Maar ik ga ook nog even goegelen ;-)

Groetjes Thea